Image
Top
Menu
25 september 2013

Een oude sport in een nieuwe wereld

Op een steenworp afstand van het modernste stadion van de wereld (MetLife Stadium) ligt Meadowlands Racetrack. Een paardenrenbaan gebouwd in de jaren ’70. Eenmaal het complex binnengestapt ga je letterlijk terug naar de tijd van Arcade speelhallen, grote beeldbuis televisies en paardenraces.

Aan alles is te zien dat Meadowlands ooit een topbaan was. Op hoogtijdagen werden grote successen toegejuicht door 75.000 bezoekers. Overal hangen oude tv-schermen waarop alle wedstrijden van over de hele wereld getoond worden en men geld kan inleggen. Het ademt de oude sports betting cultuur.

Plan
Tegenwoordig bezoeken alleen nog oude van dagen de renbaan. Het zijn meestal mannen tussen de 50 en 70 jaar met een inkomen van 75.000 tot 150.000 dollar per jaar en spenderen een aantal dagen per week op de renbaan. De eigen woorden van Rachel Ryan (Marketing Manager): “Our target group is dying”. Meadowlands staat voor een belangrijk tijdperk. Er zijn kansen, maar deze moeten benut worden. Rachel Ryan zegt zelf over de toekomst: “In 5 years there are less racetracks and people will watch and bet at home.” Met daarbij het steeds groter worden van het online gokken, betekent dat dit het moment is om iets te veranderen.

 (Online) Stadion
Aan de overkant van de renbaan verrijst een nieuw stadion.  Het zal ruimte bieden aan 15.000 mensen en allerlei verschillende soorten zalen krijgen. Het online gokken krijgt in het nieuwe gebouw een prominente plek. Via een mobiele app kan er op paarden gewed worden. Daarnaast biedt online tal van mogelijkheden om het interactieve aspect van gokken te verhogen. Dat dit kansen biedt voor het verhogen van de beleving van zowel de huidige als nieuwe doelgroep spreekt voor zich.

Events
De organisatie van nieuwe side-events moet een jongere doelgroep trekken naar Meadowlands. Bierfeesten, concerten en speciale sportavonden in de ‘sports bar’. Het probleem: jong en oud gaan niet samen. Uit ervaring weet Rachel Ryan inmiddels dat de doelgroepen van elkaar gescheiden moeten blijven. Elke doelgroep krijgt zijn eigen zaal. De ouderen willen geen jongeren en kinderen om zich heen terwijl zij al vloekend naar het scherm zitten te kijken. Het betekent voor Meadowlands een renbaan met twee gezichten.

Communicatie & Sponsors
De uitdaging voor Meadowlands ligt in het bereiken, betrekken en binden van nieuwe doelgroepen. Jongeren die de spanning van gokken willen combineren met de aantrekkelijkheid van events worden als ideaal gezien. Gekeken naar de huidige communicatie een flinke uitdaging om dat te bewerkstelligen. Met events aankaarten via Facebook en  simpel ‘likes’ willen scoren zullen ze er niet komen. Een overkoepelende strategie ontbreekt nog. Het aantrekken van een sponsormanager van de MLB moet iets gaan veranderen aan de sponsors van Meadowlands. Maar ook hierin wordt nog de ‘oude’ manier van werken bedreven.

Uitdaging
Mijns inziens moet Meadowlands qua communicatie een nieuwe weg  inslaan, zonder de huidige doelgroep te verloochenen. Misschien moeten ze het voorbeeld van de MLS volgen door te focussen op online relaties en campagnes. Bouwen aan een nieuwe online fanbase die paardenraces weer op de kaart zetten.

Daarnaast naar het gebruik van de National Football League investeren in de stadionbeleving. De concurrent is de TV die in iedere huiskamer staat. Unieke aspecten hierin zouden kunnen zijn: samen wedden, de unieke sfeer van de paardensport en de combinatie van live sport op locatie & wedstrijden van over de hele wereld getoond op gigantische schermen. Dit natuurlijk gecombineerd met (mobiele) online applicaties.

Geplaatst op SPORTNEXT:
http://www.sportnext.nl/berichten/een_oude_sport_in_een_nieuwe_wereld

Afbeelding: Flickr