Image
Top
Menu
13 september 2013

Major League Soccer is het nieuwe Facebook

In een land waar basketbal, honkbal, football en ijshockey het sportlandschap domineren is er een nieuwe speler op komst. Waar voetbal voorheen uitgemaakt werd voor een sport voor watjes, klopt het nu sterker dan ooit aan de deur. Hoe een sport zonder historische achterban stapje voor stapje een plekje binnen de gevestigde orde aan het veroveren is.

Voetbal is booming. Onder de 12-jarigen schaart voetbal zich onder de populairste sporten van het land. Sterker nog, de nummer één positie wordt volgens verschillende onderzoeken reeds bekleedt. Maar hoe wint een sport zonder fanbase aan terrein?

“We weten wat we niet doen”
Dat was het antwoord van Howard Handler (Chief Marketing Officer) op mijn vraag hoe ze de doelgroep bereiken. Geen tv commercials, geen billboards, geen advertentiecampagnes en geen kranten/magazines. Our money is in digital. Zijn waar de fans zijn om ze één voor één te winnen voor de voetbalsport. Het is het tijdperk waar grote organisaties op ‘ooghoogte’ staan met hun doelgroep. We got to win one fan at the time.

MLS als het nieuwe Facebook
De MLS ziet in de NBA geen voorbeeld. Ook koning NFL lijkt in verre wat ooit de MLS moet zijn. Als ultieme voorbeeld worden Facebook en Twitter nagestreefd. ‘Organisaties’ die in rap tempo een vaste plek in het leven van jongeren hebben bewerkstelligheid. Deze (online) relatie gecombineerd met het verrassingselement van sport zal MLS doen groeien. ‘What they get is something they never expect’.

2020
In 2020 staat de MLS mondiaal gezien naast de Premier League, de Bundesliga en de Premiera División. Een doelstelling die mogelijk overmoedig is, maar de eerste symptomen zijn goed. Zo wordt in Amerika het meeste voetbal ter wereld live uitgezonden, worden de clubs financieel steeds krachtiger, is er een grote aanwas aan fans en worden steeds meer sterren uit Europa gelokt.

Een quote van MLS club New York Red Bulls was treffend: ‘We want every player you want’. En over Beckham zei Ramin Tabib (Vice President Strategic Planning & Research MLS): ‘He changed the game in the entire country, he brought the entire league to a new level’.

Of dit alles gaat lukken zal de toekomst uitwijzen. Vast staat wel dat de MLS met een helder plan de hemel bestormt. Over 6,5 jaar weten we of de combinatie van lef, online prioriteit, het aantrekken van Europese sterren en een significant groeiende fanbase zijn vruchten af heeft geworpen. Mijn Like op Facebook hebben ze in ieder geval alvast.

Geplaatst op SPORTNEXT:
http://www.sportnext.nl/berichten/major_league_soccer_is_het_nieuwe_facebook

Afbeelding: Facebook