Image
Top
Menu
21 augustus 2013

“We start from scratch”

“De club moet gedragen worden door de fans. Huidige en toekomstige. Zij moeten het kloppend hart van de club vormen. Daarom wil ik ook dat zij de club een nieuwe naam geven, een nieuw logo, nieuwe clubkleuren en een nieuwe slogan. En ik wil daar niet mee wachten. Dus bij dezen mijn oproep: laat ons vandaag al beginnen met het zoeken van een naam.”

Hierboven mijn favoriete passage uit de open brief van Vincent Kompany over de start van een Brusselse voetbalclub voortkomend uit het in de 4e klasse uitkomende FC Bleid. Een project waarmee de aanvoerder van de Rode Duivels de Brusselse jeugd sportief en sociaal versterkt. Een club voor de (toekomstige) fans die veel meer doet dan alleen presteren op het veld. Zo worden jongeren gesponsord in hun lidmaatschap als ze goed presteren op school, wordt er niet alleen op voetbaltalent gescout en organiseert de club maandelijkse ‘pop-up toernooitjes’ op atypische locaties die toegankelijk zijn voor iedereen. Ook heeft de club een social coach aangenomen voor de relatie met spelers, familie, scholen en sociale instanties. Wat volgde na deze brief was een aaneenschakeling van acties waarbij de fan centraal stond. Sterker nog, waarbij de fan bepalend was. Een greep uit de ontwikkelingen de laatste maanden.

We’ve got a name!
Een club zonder naam is geen club. De oproep naar de fans om hier verandering in te brengen werd enthousiast ontvangen met als resultaat 3.568 inzendingen. De keus viel op BX Brussels en werd als volgt toegelicht:

We hebben gekozen voor de naam BX, refererend naar hoe de Brusselse jeugd ‘hun’ stad noemt. Bovendien beantwoordt BX perfect aan onze andere criteria: kort en krachtig, internationaal, eenvoudig en ‘to the point’.“

Dat de winnende inzendingen een seizoenkaart voor het leven krijgen past goed binnen de ambitie om verankerd te raken in de Brusselse maatschappij. Ook de focus op de jeugd komt in de argumentatie goed naar voren. De hastag #BoostBX werd vervolgens ook door Kompany himself op Twitter met fans gekozen. Op 14 april kwam BX Brussels al binnen in de top 5 van meest gevolgde Belgische clubs op Twitter.

We’ve got colours!
Hoewel in de communicatie aangegeven wordt dat Vincent Kompany slechts een adviserende rol heeft, blijkt dit online toch anders. Met zijn continue stroom aan relevante informatie en uitdagende vraagstukken jaagt hij het proces aan. Zijn dialoog op Twitter met tientallen fans om samen te zoeken naar de clubkleuren is hier een goed voorbeeld van.

We’ve got a logo! 
Dit is in mijn ogen het pareltje van dit project. Als fan live mee kunnen kijken terwijl de ontwerper het nieuwe logo creëert. Beseffend dat zijn input afkomstig is vanuit het publiek én met de mogelijkheid om via de chat feedback te geven terwijl het embleem ontstaat, zit het qua ‘engagement’ erg goed in elkaar. Samen met mij keken op het hoogtepunt duizenden mensen op een doordeweekse middag hoe het logo tot stand kwam.

We’ve got fan clubs!
Dat BX Brussels voor iedereen in Brussel is, toont zich goed door de fan clubs. En ja, er zijn al fan clubs voordat de bal ook maar één keer rolde. Tekenend voor de ambitie om midden in de maatschappij te staan is dat deze fan clubs specifiek op doelgroepen zijn gericht en dat ze intrinsiek vanuit de fans zijn opgericht. Combineer dit met het feit dat de eerste jeugddag in partnership met RSC Anderlecht reeds georganiseerd is en dan kun je concluderen dat een plekje in de harten van steeds verder Brusselaren veroverd wordt.

Voorbeeld
In een tijd waar het betrekken van fans misschien nog wel belangrijker is dan het bereiken is dit een pracht voorbeeld. Wat mij betreft een blauwdruk voor bijvoorbeeld basketbalclubs die eens per periode van naam en identiteit wisselen of voor sportorganisaties die worstelen met hun maatschappelijke rol. Het in co-creatie met fans een (online) platform bouwen, maar met een duidelijke eigen visie is zoals het hoort. Fans kunnen op een concrete basis bijdragen aan het grote geheel.